Select Page

Få 10x mere ud af din linkbuilding

Få 10x mere ud af din linkbuilding

Hvad enten der er tale om artikeldatabaser, gæsteindlæg, blogs eller andre typer af sider har du helt sikkert arbejdet med artikelupload i løbet af din SEO-karriere.

Links i indhold (in-content links) er stadig de mest værdifulde man kan få, og arbejder du ikke allerede med denne type linkbuilding kan det kun anbefales (f.eks. kan du starte med at kigge på denne liste over gratis link-muligheder)
Men vidste du at du kan få 10x mere ud af din linkbuilding? Jeg viser dig hvordan:

 

Linkværdi OG trafik.

Vi kan nok ikke snyde nogen. Grunden til at vi uploader en artikel til en artikeldatabase er så Google kan se vores link og give vores hovedside en bedre placering i søgeresultaterne, sådan at vi får mere relevant trafik.

 

Men det er spild af en god artikel kun at skrive den til Google. Hvis vi også skriver den sådan at den får nogle besøgende der klikker sig videre til vores side kan vi få både linkværdi OG trafik.

 

Du skal alligevel skrive artiklen så ved at bruge 10% mere tid og skrive noget fornuftigt frem for bare at lire ord af kan du få 10x mere ud af det.

Den simple plan

Det er egentlig simpelt nok:

  1. Find ud af hvad folk stiller af spørgsmål
  2. Skriv en artikel der svarer præcis på det
  3. Udgiv artiklen og se de besøgende strømme ind

 

Derfor skal du gøre det

Der er tre grunde til at du skal begynde at arbejde med artikelupload på denne måde:

  1. Du fremtidssikrer din linkværdi. Kloge hoveder påstår at Google i fremtiden vil lægge mere vægt på sociale signaler og reelle links der giver trafik frem for døde links som ingen ser.
    Om det bliver sådan er svært at spå om, men chancen er der, og når det sker vil du være lysår foran konkurrenterne.
  2. Du får bunkevis af relevant trafik. Hvis du f.eks. laver 50 artikler der hver giver dig 10 besøgende om måneden er det 500 ekstra besøgende hver evig eneste måned – ganske gratis.
  3. Du dominerer Google. Du kan ikke have alle 10 placeringer med din egen hjemmeside, men ved at udnytte dine linkbuildingartikler på denne måde får du en masse nye aktiver du kan kaste ind i Google.

Sådan gør du rent praktisk

Til at finde ud af hvad folk søger efter bruger jeg det dansk-udviklede værktøj Storybase. Der er sikkert mange andre værktøjer på nettet der kan det samme, men dette fungerer for mig. Det koster desværre lidt hvis du skal have mere end 10 søgninger per måned, men 10 kan også være fint for de fleste.

 

Søgningen

Jeg går ind på Storybase og laver min søgning. Det kunne f.eks. være cykelhjelm, hvor jeg får følgende resultater:

storybase cykelhjelm

 

Man skal tage antallet af søgninger med et gran salt, som regel vil de rigtige tal være højere end det Storybase (og dermed Google) viser.

 

Nu har jeg fået ideer til de første mange artikler:

  • Hvilken cykelhjelm skal jeg vælge?
  • Hvilken cykelhjelm er bedst?
  • Hvilken størrelse cykelhjelm?
  • Er cykelhjelm lovpligtigt?
  • Hvor mange bruger cykelhjelm?
  • Skal man have cykelhjelm på?
  • Cykelhjelm børn hvilken størrelse?
  • Cykelhjelm hvilken størrelse?
  • Cykelhjelm hvordan skal den sidde?
  • Cykelhjelm hvorfor?
  • Cykelhjelm hvornår?
  • Er det ulovligt at køre uden cykelhjelm?

 

Nu kan jeg så gå i gang med at skrive linkbuildingartikler der besvarer disse spørgsmål, og samtidig har et fint godt link til min side om cykelhjelme.

 

Husk at:

  • Hold det til én artikel per spørgsmål for at sikre at artiklen bliver relevant nok.
  • Overskriften holdes så tæt på spørgsmålet som muligt, men skal selvfølgelig give mening.
    Så ” Hvilken cykelhjelm skal jeg vælge?” er en fin overskrift i sig selv, mens ” Cykelhjelm hvorfor?” kan laves om til ”Cykelhjelm – hvorfor skal jeg huske den?”
  • Skrive artiklen så den giver en form for værdi – man skal have lyst til at klikke på dit link, og til at linke til artiklen.

Udgiv artiklen

Når du udgiver artiklen så sørg for at optimer den som du ville gøre det med enhver artikel på din egen hjemmeside.

Det vil sige du skal

  1. Lave en pæn URL
  2. Udfylde Titel
  3. Udfylde Meta Description
  4. Bruge billede med ALT-txt
  5. Sørge for at den er pæn og indbydende sat op.

 

Efterfølgende

Hvis domænet du udgiver artiklen på er stærkt og artiklen velskrevet vil du i løbet af et par måneder kunne se artiklen kravle op i søgeresultaterne og de besøgende strømme ind i din Analytics.

Har du skrevet en god artikel har den måske endda fået et enkelt link eller en facebook-deling helt af sig selv – ellers kan du give den lidt hjælp ved selv at dele den på Facebook eller ved at linke til den næste gang du udgiver en linkbuildingartikel.

 

Og sådan får du altså med et minimum af flid meget mere ud af din linkbuilding!

About The Author

Philip Løvland

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding og SEO siden 2009, og hjælper i dag webshops, konsulenter og bureauer med at skaffe bedre placeringer på Google

12 Comments

  1. Anne

    Tak for nogle gode råd om linkbuilding. Jeg har en relativ nystartet blog, og jeg vil helt klart kigge nærmere på værdien fra linkbuilding

    Svar
  2. Kenneth

    Hej Philip

    Fin artikel – og mange gode råd i dine blogindlæg.

    Jeg har selv webshoppen https://www.authentic.dk, hvor jeg skriver noget content, men nu vil jeg da prøve at komme ud på nogle sites og få lov at lave nogle artikler eller gæsteblogge der.

    Findes der en tommelfingerregel for, hvor lange artiklerne skal være for at de giver værdi for Google og brugeren?
    Jeg mener… det er svært at skrive 1.000 ord om, hvorfor du skal bruge cykelhjelm eller når det er andre svar på et enkelt spørgsmål.

    Håber du kan give et par tips til længde/antal ord 🙂

    Mvh
    Kenneth

    Svar
    • Philip Løvland

      Nej altså tommelfingerreglen er min. 500 ord til linkbuildingartikler, men man kan sagtens skrive mere, og hivs det er som gæsteblogger og ikke på betalte / egne medier kan du godt komme ud for at de gerne vil have lidt flere ord.

      Men under artiklen “hvorfor du skal bruge cykelhjelm” kan man jo også godt komme ind på f.eks.
      * lidt om cykelhjelmens historie
      * bruger de cykelhjelm i andre lande?
      * konkrete eksempler på ulykker der kunne være undgået ved cykelhjelm
      * konkrete eksempler på ulykker hvor personen blev reddet af cykelhjelm
      * hvordan man vælger den rigtige størrelse cykelhjelm
      * hvordan man sætter cykelhjelmen rigtigt
      * hvor køber man sin cykelhjelm
      * hvordan tjekker man løbende sin cykelhjem for skader
      * de største fordemme om cykelhjelme
      * de største ulemper ved at køre med cykelhjelm og hvad man kan gøre for at afbøde dem

      Og sådan kan man alligevel hurtigt komme op på mange ord ved at tænke “mit hovedemne er X men så vil det også være relevant lige at komme ind på Y, Z…”

      Svar
  3. Hans Dagfinn

    Tak for nyttige oplysninger!

    Svar
  4. Klaus Frobenius

    Jeg kan godt lide at arbejde ud fra skabeloner, og det er jo netop hvad du giver et bud på her 😀

    Tak for det, det giver en nytte ramme at arbejde ud fra 😀

    BH

    Klaus

    Svar
  5. Alexander

    Hej Philip.

    Faldt over din artikel selv om jeg ledte efter noget andet.
    Alt det du skriver i din artikel går jeg 100% ind for. Jeg bruger også storybase som gør det nemmere at skrive en artikel.
    Jeg har en hjemmeside: https://hverdagsgourmet.dk/ som er en opskrift hjemmeside. På sådan en hjemmeside er der jo en del man kan linke til, som er de mange forskellige opskrifter. Mit spørgsmål er så hvordan du selv holder styr på de forskellige sider, udnersider og de links du bygger til.

    Jeg har hørt mange sige at man kan bruge excel, men selv der synes jeg det virker total uoverskeuligt. Har du selv eller kender til et sted hvor man kan hente en excel skabelon som man kan tage i brug?

    God dag.,
    //Alexander

    Svar
    • Philip Løvland

      Jeg ville nok gå efter spørgende overskrifter hvis det er det som folk søger på

      Svar
  6. Tobias Hyldeborg

    Har du nogle egen cases på, at du rent faktisk kan tiltrække trafik fra en linkbuilding-artikel? Jeg synes det lyder lidt urealistisk, medmindre du har lagt ekstremt meget arbejde i at lave artiklen, og så ville jeg hellere publicere artiklen på mit eget site og lave outreach. Men ser frem til at blive sat på plads. 🙂

    Svar
  7. Mark Lyng

    Ja jeg synes også det lyder liiidt som et skud i tågen at skulle drive trafik ind fra linkbuildingartiklen. Jeg forstår godt at de skal være relevante for den side du linker til – den del giver god mening.

    Men så skal man også til at linkbuilder til sine linkbuildingartikler for at skabe ekstra rankings?

    Har du nogle steder hvor man kan lægge artikler op gratis?

    Mvh. Mark Källstrøm
    https://www.natur-butikken.dk/natur-blog/

    Svar
  8. Kenneth Davidsen

    Spændende og informativ læsning – helt sikkert brugbart for og en masse andre.

    Jeg er selv i gang med linkbuilding til laantildig.dk – her vil jeg helt sikkert bruge disse råd i min videre færd.

    Det jeg synes er sværest er at finde relevante steder at poste indholdet. Altså få adgang til nogle links der virkelig kan rykke ens placeringer på Google. Nogle der har nogle råd til hvordan man finder frem til sådanne linkmuligheder?

    Svar
  9. Datacity.dk

    Virkelig vigtig information! Vi står også overfor at skulle have gang i vores blog på https://datacity.dk, så det er virkelig guldkorn du kommer med her. Tak for det 🙂

    Svar

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Free WordPress Themes, Free Android Games