Select Page

Forvirrer du Google? 4 Klassiske fejl der koster dig dyrt på bundlinjen

Forvirrer du Google? 4 Klassiske fejl der koster dig dyrt på bundlinjen

Vi har det nogle gange med at overvurdere Google, men Google er en maskine, og er faktisk også lidt dum, især på dansk. Google er ham man skal sige tingene to gange til, ham hvor ironi ikke virker og hvor overført betydning er en by i Rusland.

Så det gælder om ikke at forvirre Google – for gør du det har Google slet ikke lyst til at lege med dig. Og hvis Google ikke leger kommer der ingen organiske besøgende – og det gør ondt på bundlinjen.

De her 4 fejl ser jeg (alt for) ofte – måske laver du dem også?​

1

NÆVNER IKKE KEYWORD I TITLE

Din Title er KLART den vigtigste parameter når du skal fortælle Google hvad din side handler om. Det er her du har ganske få ord til at sammenfatte hele din sides indhold – så Google forventer at du nævner det siden handler om, og jo før jo bedre.

Det er ikke her du skal være smart eller tro du kan underspille sidens indhold – nævn dit keyword og nævn det som det første. Så hjælper du Google, og du hjælper dig selv.

Hvis du sælger kaffemaskiner:

Godt eksempel: ”Gode kaffemaskiner finder du lige her”
Dårligt eksempel: ”Lige her finder du gode kaffemaskiner”
Rigtig godt eksempel: ”Kaffemaskiner – byens bedste finder du her”​

2

LINKER UD MED DIT KEYWORD

Du har nævnt dit keyword som det første i titlen, du har det stående nogle gange på din side, og har måske endda også et par link hvor du har dit keyword som ankertekst.

Så langt så godt, og når Googlebot kommer forbi forventer den en side omhandlende dit søgeord – det kunne f.eks. være fodboldstøvler.​

Men hov – hvad er nu det? Googlebot kommer forbi, og ser at du linker ud, med dit søgeord som ankertekst (måske i en nyhed, hvor du nævner nogle vilde nye fodboldstøvler).

Og nu bliver googlebot altså forvirret.
For alle signaler fortæller den jo at din side handler om fodboldstøvler.
Men når den så kommer til siden fortæller du den at der er en anden side der er mere relevant for fodboldstøvler, ved at linke væk lige med det ord.​

Der er en reel risiko for at Googlebot derefter siger ”**** it” og beslutter sig for at den ikke gider det pjat og så bare ranker din side lavere. En forvirret Googlebot er en skidt Googlebot.​

Så der er 2 regler du skal huske:

  1. Aldrig aldrig aldrig link væk, hverken eksternt eller internt med dit keyword som eneste ankertekst.
  2. Undgå så vidt muligt at link eksternt og internt med dit keyword som en del af ankerteksten, medmindre det giver rigtig god mening af andre grunde.​
3

LINKER MED ANDRE UNDERSIDERS KEYWORD

Det sker ofte at folk der arbejder med linkbuilding hvor de selv laver ankterteksterne løber tør for fantasi eller synes det bliver lidt for ”farligt” hvis de linker med keywordet.

Derfor varierer de det lidt, og linker med en ankertekst som i virkeligheden er et keyword til en af de andre undersider man har på sit domæne.

Og det er både rigtig og forkert (men mest forkert).

Det er rigtigt at man ikke skal linke for meget med ens hovedsøgeord som ankertekst, og at man skal sørge for at variere det.

Men det er helt forkert at man skal til at linke med ankertekster som passer bedre til andre sider.

Lad os sige vi har 3 undersider som vi gerne vil have højt på Google, så vi laver 4 links til hver.​

Underside-keyword

Link1-ankertekst

Link2-ankertekst

Link3-ankertekst

Link4-ankertekst

Fodboldstøver

Gode fodboldstøvler

Fodboldstøvler

Fodboldstøvler til børn

Køb fodboldstøvler her

Gode fodboldstøvler

Fodboldstøvler

Gode fodboldstøvler

Fodbold støvler

Disse gode fodboldstøvler

Fodboldstøvler til børn

Fodboldstøvler til børn

Fodboldstøvler

Gode fodboldstøvler til børn

Fodboldstøvler børn

Forvirret? Hvordan tror du så vores ven Googlebot har det?

Når man sidder og linkbuilder og kun kigger på hver underside isoleret giver de enkelte links fin mening – der er både varians og longtail-søgeord. Men i det samlede billede bliver det hele lidt mere mudret.

For hvilken underside giver mest mening for Googlebot at ranke når man søger på ”gode fodboldstøvler”? Både underside 1 og 2 har jo præcis det keyword som link, og underside 3 har det delvist.​

Og hvad med underside 2 – har den fodboldstøvler eller gode fodboldstøvler som keyword?

Som vi fandt ud af før så er en forvirret Googlebot en skidt Googlebot, så selv om de enkelte links som udgangspunkt burde give bedre placeringer kan du være så uheldig at forvirringen trækker det hele ned, så du ikke får så meget ud af de links du har lavet – og i værste fald forvirrer du så meget at det faktisk havde været bedre hvis du slet ingen links havde lavet.​

Det gode råd: Sørg for at kig på den samlede linkprofil for hele din side når du linker, og ikke kun profilen for den enkelte url.​

4

IKKE NÆVNER DIT KEYWORD I TEKSTEN

Du husker at skrive dit keyword i titlen. Du har måske også et par links ind med ankerteksten. Så må det da være godt nok – ikke? Forkert!
Hvis googlebot for alvor skal forstå hvad din side handler om bliver du nødt til at skrive dit keyword i brødteksten også.

Eller bliver vores ven forvirret – og ville du ikke også blive det hvis du skulle læse en avisartikel om investering i avisen, og der så ikke stod investering en eneste gang i teksten?​

Du behøver ikke nævne det for mange gange – din søgeordstæthed skal heller ikke blive for høj.
Men bare lige en gang eller to, så alle er med på hvad det handler om.​

Det gode råd: Sørg for at skrive dit keyword i hvert fald én gang i brødteksten, gerne tidligt i teksten.​

Laver du også en af de her 4 klassiske fejl? Så er det bare om at komme i gang med at få det rettet – jo før jo bedre 🙂

Et godt sted at starte kunne f.eks. være ved at løbe vores on-page checkliste igennem på alle dine landingssider - så er du også sikker på at du får det maskimale ud af din linkbuilding efterfølgende

About The Author

Philip Løvland

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding og SEO siden 2009, og hjælper i dag webshops, konsulenter og bureauer med at skaffe bedre placeringer på Google

2 Comments

  1. Malthe

    Hej Philip

    Spændende artikel.

    Jeg har et spørgsmål vedrørende intern linkbuilding som jeg håber du kan være behjælpelig med 🙂

    Jeg har en webshop, der sælger malerier. På forsiden skriver jeg lidt om de forskellige maleri-typer – fx. abstrakte malerier. Jeg har en underside hvor alle de abstrakte malerier er. Er det bedst at lave det interne link på “abtrakte” i stedet for “abstrakte malerier”, da jeg jo gerne vil have at forsiden skal være optimeret til “malerier.”

    Håber det giver mening 🙂

    Mvh.

    Malthe

    Svar
    • Philip Løvland

      Hej Malthe
      Tak for kommentar.
      Du kan godt linke med “abstrakte malerier” – det ville være problematisk hvis det kun var “malerier” der blev linket med, men når abstrakte er med går det nok.

      Svar

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Free WordPress Themes, Free Android Games

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk