Select Page

Gode huskeregler for keywords / søgeord

Gode huskeregler for keywords / søgeord

Hvis du gerne vil findes på Google skal du være skarp på dine søgeord. Du skal vide hvad du gerne vil findes på, hvilken side det skal være på, og så skal du indrette din side efter det.

Her får du nogle gode råd/huskeregler til dine søgeord:​

HVAD ER ET KEYWORD / SØGEORD

Et søgeord / keyword er det ord som du gerne vil findes på. Det kan f.eks. være ”hovedtelefoner” hvis du sælger hovedtelefoner.

Da Google (og de andre søgemaskiner hvis navne nu næsten er glemt) startede ud havde de meget lidt forståelse for semantik, og søgeord var i bogstaveligste forstand ét ord eller én frase.​

​Nu er der kommet lidt mere forståelse, så når vi siger søgeord menes der både ordet og varianter heraf – så siger vi at søgeordet er ”hovedtelefoner” mener vi i virkeligheden at det er ”hovedtelefoner” men også ”hovedtelefon”, ”hoved telefoner” ”hovedetelefoner” osv.

Så et søgeord kan sagtens være flere ord – det omtales bare stadig som om der er tale om ét ord.​

ENTAL / FLERTAL OG ANDRE FORMER

Der var engang hvor det var vigtigt at man havde et søgeord til alle former af et søgeord. Så du skulle have en side der hed ”billig bredbånd” og én der hed ”billigt bredbånd”.

Sådan er det heldigvis ikke længere, det har Googles pandaopdatering fået ryddet godt op i.​

Tommelfingerregel er derfor at flere former af samme ord hører på samme søgeord – det gælder både ental/flertal (skrivebord og skriveborde), med/uden bindestreg (e cigaret og e-cigaret), med/uden orddeling (kontor stol og kontorstol) og med/uden t (billig bredbånd og billigt bredbånd).

Der er dog nogle undtagelser man skal være opmærksom på:​

BRUG GOOGLE HVIS DU ER I TVIVL


Der kan være ord hvor man kan blive i tvivl om der er tale om et eller flere søgeord, f.eks. hvis flertalsformen adskiller sig meget fra entalsformen. Her er der ikke andet for end at tage en tur på Google og se hvad de siger.

Lav en søgning på de 2 ord du er i tvivl om – hvis resultaterne er nogenlunde det samme ser Google det som ét søgeord og det bør du derfor også gøre, men er det stor forskel synes Google at der er tale om to søgeord, og det bør du så også gøre.

I eksemplet her søges der på e-cigaretter men der kommer resultater for e-cigaret op – der er tydeligvis tale om ét søgeord.​

e-cigaretter

SYNONYMER KAN BLIVE ÉT SØGEORD


I de fleste brancher findes der ord med synonymer, hvor folk søger på begge dele. Det kan være e-cigaret / elektronisk cigaret eller paleo / stenalderkost.

Her kan man ende i lidt af et dilemma. Laver man landingssider for begge bliver indholdet hurtigt redundant, men undlader man at gøre det får man ikke så mange besøgende som man kunne.

Kvalitet vs. Trafik – en svær beslutning.

Men nogle gange kan man være heldig at Google har forstået at der er tale om et synonym.

Søger man på elektronisk cigaret ser det sådan her ud:​

elektronisk cigaret

Google har forstået at elektronisk cigaret og e-cigaret er det samme, og vi behøver ikke at lave en landingsside specielt til elektronisk cigaret.

Søger man derimod på hhv. Paleo og stenalderkost ser det sådan her ud:​

paleo
stenalderkost

Det er altså ikke gået op for Google at Paleo og Stenalderkost er synonymer, så det bliver svært at lave én landingsside til begge ord.

ORD DER MINDER MEGET OM HINANDEN


Der er nogle ord der minder meget om hinanden men har forskellige meninger. Det kan være revisor/revision, som er to helt forskellige søgninger (hvilket igen bliver bekræftet af en søgning på Google).

Her giver det mening at have to landingssider, også selv om de kommer til at minde meget om hinanden. For at undgå at Google tror du prøver at snyde dem ved at lave for ens sider så sørg for at der er god forskel på teksten på siderne, så det ikke ligner at det kun er søgeordet der er blevet skiftet ud.​

ÉT SØGEORD PER SIDE

Den næste tommelfingerregel er at der kun bør være ét søgerod per side. Det vil sige at du f.eks. ikke på samme URL skal forsøge at ranke på både SEO og linkbuilding.

Du kan simpelthen ikke optimere lige så godt mod flere søgeord, og du risikerer at ende med at sætte dig mellem to stole og ikke optimere ordentligt mod nogle af søgeordene. Så er det bedre at lave en landingsside ekstra der går kun efter det ene søgeord.

Der er selvfølgelig som altid nogle undtagelser og kommentarer, så dem tager vi lige her:​

SYNONYMER


Synonymer har vi allerede været inde på, men vi tager det lige igen for en god ordens skyld – hvis Google ser dine søgeord som værende synonymer (det kan en Google-søgning vise) behøver du IKKE lave en side til hvert ord da det så tæller som ét søgeord.

BILLIGE/KØB/FLOTTE/FIND SØGEORD


Du kan godt på samme side optimere mod både hovedsøgeordet og hovedsøgeordet + et par ord enten før eller efter.

Det kan f.eks. være ”billige hovedtelefoner” eller ”hovedtelefoner priser” som du går efter. Du skal bare være opmærksom på to ting.

For det første skal du gøre det konsekvent så du ikke risikerer at forvirre Google.​

For det andet skal du kun gøre det hvis det giver mening, og kun hvis du ikke har flere kategorier af dit hovedsøgeord.

Hvis vi tager eksemplet med hovedtelefoner har vi to forskellige eksempler.

Det ene er en techblog som skriver om lidt af hvert og laver et indlæg om hvordan man finder billige hovedtelefoner. Der er ikke andre indlæg om hovedtelefoner så der er ikke nogen hovedtelefon-kategori (eller planer om at lave det), og derfor giver det god mening at forsøge at komme op på både billige hovedtelefoner og hovedtelefoner med det her indlæg.

Det andet eksempel er en webshop der sælger elektronikudstyr. De har kategorierne billige hovedtelefoner, hovedtelefoner til løb og hovedtelefoner i høj kvalitet.

Her vil det ikke give mening at forsøge at ranke på både hovedtelefoner og billige hovedtelefoner på samme URL. I stedet bør webshoppen lave en overkategori der heder hovedtelefoner som de forsøger at ranke på hovedtelefoner.

Det skaber mindre forvirring hos Google (og hos dem selv) og øger chancerne for at de får topplaceringerne.

RELATEREDE SØGEORD MED FÅ SØGNINGER

Når du laver din søgeordsanalyse vil du støde på en masse søgeord som man sagtens kunne lave noget fornuftigt indhold til, men som det vil være for meget arbejde at lave en hel side til, fordi der ikke er nok der søger på det til at det er besværet værd.

Dem kan du sagtens inkludere på din side, selv om de ikke er dit hovedsøgeord.

Det kan du gøre ved at bruge ordene i din tekst, eller ved at bruge dem som h2-overskrifter.

Hvis vi igen tager hovedtelefoner som eksempel er der et søgeord der hedder ”gode billige hovedtelefoner” som har 20 søgninger per måned. Skriver du alligevel om hovedtelefoner kan du sikkert godt få flettet den sætning ind på en naturlig måde, og så har du også det med.

På den måde kan du sagtens inkludere masser af søgeord, så længe det har relevans for dit hovedsøgeord og ikke ødelægger kvaliteten af din tekst for læseren.​

OPSUMMERING OG NÆSTE SKRIDT

For at opsummere er det altså vigtigt at du husker de her to regler:

  1. Flere varianter af samme ord gælder som ét søgeord
  2. Ét søgeord per side​

Når du har fundet dine søgeord er det tid til at optimere dine sider, og her kan du passende kigge på indlægget med On-page checklisten

No votes yet.
Please wait...

About The Author

Philip Løvland

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding og SEO siden 2009, og hjælper i dag webshops, konsulenter og bureauer med at skaffe bedre placeringer på Google

1 Comment

  1. Michael Cortzen

    Meget brugbart indlæg! Tak for dette.

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Free WordPress Themes, Free Android Games

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk