Select Page

On-page checkliste

On-page checkliste

On-page SEO er en hel videnskab i sig selv, og noget man kan blive ved med at pille ved og optimere. Men som med så mange andre ting er det 20% af indsatsen der giver 80% af resultaterne, og derfor får ud her en checkliste med 9 emner du bør løbe igennem for hver af dine URL'er.

1

URL

Google bruger din URL til at bestemme hvad siden handler om, og derfor skal dit søgeord indgå i URL’en.

Vil du gerne ranke på billige hovedtelefoner skal din underside altså ikke hedde /kategori17.html men i stedet /billige-hovedtelefoner.html​

2

SØGEORD I TITLEN

Titlen (også kendt som Title eller Meta Title) er det element på siden Google tillægger størst værdi når de skal finde ud af hvad din side handler om.

Derfor skal du også nævne dit søgeord i titlen, og meget meget gerne helt i starten.

Rigtigt: Billige hovedtelefoner – du finder dem hos XYZ
Forkert: Hos XYZ finder du billige hovedtelefoner​

3

META BESKRIVELSE

Meta beskrivelsen har ikke som sådan noget at gøre med hvor højt du ligger, men den har noget at gøre med hvor mange der klikker igennem.

Derfor vil vi gerne have en beskrivelse der er så spændende som muligt.

Lav en Google-søgning på dit søgeord, se hvad de andre skriver – og skriv så noget endnu bedre.

4

H1-OVERSKRIFT

Du skal kun have én H1-overskrift, og ligesom Titlen skal den indeholde dit søgeord så tæt på starten som muligt.

Overskriften kan enten være kun søgeordet eller en hel sætning.

5

TEKSTMÆNGDE

Du bør skrive min. 300-500 ord til hver URL (for at undgå Google Panda), men gerne helt op til 2.000 ord på de sider du gerne vil have til at ligge højt i Google.

Lange indlæg vil nemlig naturligt få flere delinger og links, hvilket vil forbedre din placering.
Og så er der mulighed for at indsætte mange flere long-tail søgeord i en tekst på 2.000 ord end i en på 300.

6

SØGEORD I STARTEN AF TEKSTEN

Du bør bruge dit søgeord i starten af teksten, gerne i den første sætning men ellers som minimum som i første paragraf.
På den måde hjælper du Google til at forstå hvad teksten handler om.

Du hjælper også den besøgende til at se at det er en relevant side han/hun er havnet på, så der er mindre risiko for at der bliver klikket væk igen.

7

KEYWORD DENSITY / SØGEORDSTÆTHED

Keyword density kaldes også søgeordstæthed, og er et udtryk for hvor mange procent af ordene der er dit keyword – har du skrevet 500 ord og nævnt dit søgeord 5 gange har du en density på 1%.

Særligt med kortere tekster kommer man nemt til at have en for høj density, og det kan få Google til at tro at man prøver at snyde dem – jeg har flere gange set at en side er røget direkte fra 80+ til top 20 bare ved at man nedsatte keyword density.

Jeg prøver selv at have en density på 1-2%. Lidt over 2% kan i de fleste tilfælde være acceptabelt, over 5% er et klart no-go.​

8

BILLEDE

Du bør have et billede på din side, der hedder det samme som dit søgeord, og som har en alt-tekst der er det samme som dit søgeord.

I eksemplet med billige hovedtelefoner skal vi altså have et billede der hedder billige-hovedtelefoner.jpg og som har alt-teksten ”billige hovedtelefoner”

9

EKSTERNT LINK

Google kan ikke lide når der er lukkede veje på internettet, men vil gerne have at alting er kædet sammen. Det samme gælder når Googlebot besøger din side, det skal ikke være sidste punkt på ruten.

Lav derfor min. ét relevant autoritetslink – det kan være til en brancheforening, en artikel på Wikipedia eller DR eller noget tilsvarende. Det vigtige er at du linker til noget som Google anser som troværdigt.

Og sørg for at link ud med en neutral ankertekst (se – Forvirrer du også Google)​

Følger du overnstående 9 råd på alle dine landingssider har ud et rigtig stærkt fundament for gode Google-placeringer, og du kommer til at få meget mere ud af din linkbuilding

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...

About The Author

Philip Løvland

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding og SEO siden 2009, og hjælper i dag webshops, konsulenter og bureauer med at skaffe bedre placeringer på Google

10 Comments

  1. Martin

    Hej Philip, rigtig godt indlæg. Jeg fik da lige et par gode tips til min egen hjemmeside 🙂

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar
    • Lars Mikkelsen

      Hej Philip
      Jeg har med stor glæde kigget dine sider igennem. Jeg lærer stadigvæk og derfor sluger jeg alle de gode råd jeg kan. Det som måske undrer mig mest, er hvorfor der er så stor uenighed om hvad der er vigtigt for at ligge på en god position med sin side. Jeg har prøvet nogle gange at få en side op i søgeresultaterne, men nogle gange er det produkter som ikke har mere information end nogle få ord. 20-30 ord eller der omkring. Hvis mængden af ord betyder så meget, hvorfor kommer en side så op i toppen af resultaterne med de få ord ?

      Det er underligt.

      Jeg har været heldig at have nogle gode sider på nettet som har ligget der i en evighed. Det er guf for søgemaskinerne at komme forbi, for at kigge om der er sket noget nyt, og de links der ligger der, bliver ekstra forkælet i søgeresultaterne. Jeg har så ved siden af købt et par sider som ligger på nogle gode pladser i Google. De er kun et par måneder gamle og links på dem ranker lige så højt, som de gamle sider. Det er meget svært at finde hoved og hale på alle de gode råd som kommer fra kloge mennesker som dig. Men måske forstår jeg det bare ikke.

      Jeg har spurgt mig lidt for rundt omkring, om min side er godt nok optimeret, men jeg har ikke fået noget fornuftigt svar fra nogen endnu. Kun en vild pris hvis de skal kigge på siden. For 5.000 – 10.000 kr. så vil de kigge på den. Måske kan jeg få et link et sted og nogle gode råd, men det er godt nok svært at skille skidt og møg her på nettet.

      Her på siden har jeg fået samlet mig nogle gode gratis råd. Og når jeg bliver rig en gang, vil jeg helt sikkert kigge forbi igen, for at købe noget af de produkter du har på siden.

      No votes yet.
      Please wait...
      Svar
      • Philip Løvland

        Tak for en fed kommentar.

        Det er rigtignok noget af en jungle at finde rundt i det her med SEO, og det der gør det så sjovt og spændende (i hvert fald for mig) er netop det her med at der ikke er ét facit men at man hele tiden bliver overrasket. Det gør det nok bare en del sværere at lære så, og kan godt følge at det virkelig må være noget af en mundfuld.

        Mht. antallet af ord kan man godt komme op at ranke på Google uden så meget tekst hvis der er andre faktorer der er gode – f.eks. hvis det er et stærkt domæne eller en søgning hvor der ikke er så mange der konkurrerer om pladserne.

        Men alt andet lige vil Google helst vise det mest relevante resultat, og en tekst på 500 ord naturligt komme bedre rundt om emnet end 20-30 ord nogensinde ville kunne, så på sværere søgeord med mere konkurrence er tekst et must

        No votes yet.
        Please wait...
        Svar
  2. Signe

    Virkelig god side om emnet.
    Jeg prøver at finde rundt i junglen og hvad der virker og samtidig er reelt/ troværdigt. ingen marketing uden troværdighed 😉

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar
    • Philip Løvland

      Hej Signe
      Mange tak 🙂 Ja at finde rundt i SEO-junglen er ikke helt nemt, men jeg er glad for at du synes at jeg har gjort det lidt nemmere 🙂

      No votes yet.
      Please wait...
      Svar
  3. Per

    Hej Phillip

    Tak for en super side med en masse gode tips.
    Jeg har i mange år arbejdet med seo, men syntes det er blevet
    mere svært at ranke de sidste par år.

    Jeg vil overveje at prøve jer af da i efterlader et virkeligt godt indtryk med jeres artikler.

    Venlig Hilsen Per

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar
    • Philip Løvland

      Hej Per
      Mange tak for de fine ord. Der er vist ingen tvivl om at det bliver sværere og sværere at ranke, specielt hvis man er i konkurrence med nogle store spillere eller på markeder med meget værdi (som f.eks. låne penge).
      Heldigvis er det stadig muligt, men det bliver mere og mere de store spilleres marked så det er om at slå til mens man kan 🙂

      No votes yet.
      Please wait...
      Svar
  4. Malthe

    Hej Philip

    Super fin artikler du har skrevet.

    Det gav lige lidt stof til eftertanke. Bliv endelig ved 🙂

    Mvh

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar
  5. Stig Ulriksen

    Hej Philip

    Super lærerige artikler du skriver om emnet.

    Jeg har en side med 6 overordnede kategorier, om hver deres emne inden for IT.

    P.t. er artiklerne knyttet til en eller flere kategorier og underkategorier, og der er interne links på tværs af kategorier (ret ustruktureret)

    Vil det være bedre med én landingsside pr. kategori, der linker til underliggende artikler inden for samme katagori, og links fra artiklerne tilbage til landingssiden (en slags silo), eller hvordan vil du foreslå at strukturere siden?

    Hilsen Stig

    No votes yet.
    Please wait...
    Svar
    • Philip Løvland

      Hej Stig
      Din kommentar røg i spam-filteret, så beklager det sene svar 🙂

      Det kommer an på hvad formålet er med dine kategorier. Hvis det er til at gøre det nemmere for dine læsere at finde relevante og spændende indlæg er “roderiet” fint.

      Hvis du gerne vil gøre kategorierne til deciderede landingssider som ranker i Google kan det være en god ide at arbejde lidt med dem og tilføje noget unik tekst til hver kategori, men så gør det stadig ikke noget at de indlæg der bliver linket til nedenunder ligger i flere kategorier.

      Rating: 5.0. From 1 vote.
      Please wait...
      Svar

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Free WordPress Themes, Free Android Games

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk