SEO 2016 – Gratis Introduktion Til Søgemaskineoptimering

seo

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering, og er disciplinen at få hjemmesider til at rangere bedre i søgeresultaterne.

Den pæne måde at sige det på er at man hjælper Google til at vurdere hvad ens side handler om. Den mindre pæne måde er at man manipulerer Google.

SEO kan være begge dele, og er oftest midt imellem

Her på siden kan du få en god introduktion til SEO. Vi kommer ikke helt i dybden, men du får et rigtig godt indblik i de forskellige dele af søgemaskineoptimering.

De 3 bestandele i SEO

SEO er alt, og SEO er intet.

Alt der har et eller andet med en hjemmeside at gøre kan kædes sammen med SEO. Ja, jeg mener alt. Tror du ikke på mig så kom med et bud i kommentarerne, så skal jeg nok få det kædet sammen med SEO 😀

Men det kan også nogle gange gøre det svært at vurdere hvad der er SEO og hvad der andre digitale discipliner Især når man snakker om content marketing og konverteringsoptimering.

Jeg plejer at sige at SEO består af 3 bestanddele, der alle skal være optimeret, for at man kan få succes i søgeresultaterne. I de seneste par år lader det til at Google er begyndt at introducere 2 nye faktorer som en del af deres algoritme, men jeg vurderer ikke at de endnu er vigtige nok til at komme med som en integreret del.

Tænk på det som en taburet med 3 ben – hvis det ene ben er for kort eller ikke-eksisterende vælter taburetten, også selv om de to andre ben er nok så fine.

De 3 ben i SEO er Indhold, Teknik og Links - jeg gennemgår dem én efter én nedenfor

seo-stolen

Indhold:

Indholdsbenet dækker alt inden for indhold, dvs. alt det der er på siden.
Det er ting som Titler, Meta Descriptions, Billeder, tekstmængde, søgeordstæthed og alt i den boldgade.

Indholdsdelen kaldes også ofte for on-page eller on-page optimering, og det er her at man selv rigtig nemt har mulighed for at gøre en stor positiv forskel, da man jo har fuld kontrol over hvad man putter på siden.

Teknik:

Det er her problemerne ofte opstår. For i teknikafdelingen finder man ting som dublicate content (dublikeret indhold), hastighed på siden, korrekt indlæsning af siden og andre tekniske finurligheder som man måske / måske ikke er herre over selv, men som har stor betydning for hvordan Google læser og indexerer ens side.

Én måde at sige det på er at Indhold primært handler om det der sker på den enkelte URL, hvor Teknik er det der sker på hele domænet

Links:

Ud over teknik og indhold som handler om hvad der sker PÅ siden er den sidste del af SEO-taburetten noget der sker uden for siden, nemlig links Om interne links er en del af indholdsdelen, teknikdelen eller link-delen er op til diskussion. Det passer alle steder, og sådan er SEO så smukt og uforudsigeligt

Google har lige siden starten (og det var faktisk det der adskilte Google fra de øvrige søgemaskiner, og gjorde dem så meget bedre) brugt links som en del af algoritmen.

Kort fortalt tæller hvert link som en ”stemme” til din side, så jo flere links du har jo flere ”stemmer” på din side. Ikke alle links er dog lige meget værd, da en stemme fra en ”populær” side som dr.dk tæller mere end et link fra Moster Yrsas blog”

Groft sagt kan man sige at det er links der afgør ens Googleplacering.

Hvis en selv og konkurrenten har lige godt indhold, og ikke har nogle tekniske fejl, så vil det være den med de bedste links der ligger #1

Det betyder også at der er mange der gerne vil manipulere med links, og Google kæmper derfor hele tiden med at komme unaturlige links til livs.

Det har mange gange fået folk til at sige at det der med linkbuilding er slut, men det er langt fra tilfældet.

Linkbuilding er blevet sværere og sværere, ingen tvivl om det.
Men linkbuilding lever bestemt i bedste velgående, og kommer nok til at gøre det lang tid fremover.

Det siger de selv:

Vi har internt testet en algoritme hvor links ikke gav værdi. Det fungerede ikke! (oversat - kilde)

Matt Cutts
(tidligere) Head of Google Webspam Team

De 2 nye faktorer

At SEO kun består af indhold, teknik og links er selvfølgelig lidt af en underdrivelse.

For det første fordi der er så mange underemner inden for hvert af de 3 områder, og for det andet fordi der er 2 nye faktorer der er på vej op.

De er ikke lige så fuldt integreret i ”hovedalgoritmen” som de 3 andre områder, men det er punkter som giver rigtig god mening for Google at arbejde med.

Det er helt sikkert noget der kommer til at blive mere og mere integreret i takt med at Googles ingeniører får ”knækket nødden” og fundet ud af hvordan de rent teknisk kan integrere de forskellige signaler i algoritmen på en måde der samtidig udelukker EJ okay, det er SEO, så vi ved der bliver fiflet med det, men i hvert fald på en måde der om ikke udelukker så i hvert fald MINIMERER risikoen for snyd.

De to faktorer jeg taler om er brugerageren/brugerinteraktion (user interaction) og sociale signaler.

Brugerinteraktion:

I den perfekte verden ville Google kunne se hvad hvordan vi interagerede med de forskellige hjemmesider på nettet, og fordele placeringerne efter det, så de populære sider får bedre placeringer. I hvert fald den perfekte verden for Google, jeg er ikke sikker på jeg ville synes det var så sjovt hvis alt blev overvåget

Det kan Google ikke, men de prøver så godt de kan at integrere brugersignaler i algoritmen.

elementer integreret i googles algoritme

Pogo-sticking. At brugerne hurtigt forlader siden til fordel for en anden.

Lad os sige at vi søger på ”frugtkurve”, besøger resultat #1, hurtigt finder ud af at det ikke var det vi skulle bruge, og så klikker tilbage og går ind på resultat nummer 2.

Hvis der er nok der gør det er det et klart signal til Google om at side nummer 1 nok ikke burde ligge som nummer 1

Der er derfor risiko for at siden kan blive rykket ned

Unaturlig høj CTR. Hvis der er flere der klikker på en side end der "burde"

Google ved nogenlunde godt hvor mange der klikker igennem fra deres søgeside til hhv. placering 1, 2, 3 osv.

Derfor kan de også hurtigt se om der er nogen der bryder normalen.

Lad os sige igen at vi søger på ”frugtkurve”, ikke klikker på de første mange resultater, men går direkte til den side der ligger som nummer 8.

Måske fordi det er det eneste sted hvor man kan købe en frugtkurv mens de andre bare er informationssider om frugtkurveOkay, måske lidt lamt et eksempel, men du forstår meningen med det. 🙂


Hvis der er nok der gør det er det et klart signal til Google om at der sker et eller spændende på den side, der gør at alle hellere vil besøge den side, end de sider som Google ellers havde vurderet til at være mest relevante for ordet ”frugtkurve”

Det vil derfor være oplagt for Google at rykke siden på plads nummer 8 højere op i søgningen, når nu det er den som brugerne vil have.

Hvor stor – og ikke mest holdbar - effekt det har er stadig tvivlsomt, men det er et klart signal om hvor Google gerne vil hen af.


Der er delte meninger om hvorvidt Google kigger på ”time on site”, altså hvor længe en bruger er på en given side, og på om brugeren klikker sig videre rundt på siden eller forlader den igen.

Her kommer vi væk fra det målbare og over på noget der mere ligner spekulationer og kvalificeret gætteri, men der er vist ingen tvivl om at brugerinteraktion er noget Google kommer til at arbejde mere og mere med.

Så det kan være en god ide allerede nu at arbejde aktivt med brugeroplevelsen, om ikke andet så ”bare” fordi det giver flere konverteringer og mere tilfredse brugere.

Det må bare ikke være det der er det bærende element i din SEO-kampagne.​

Sociale Signaler:

Der ligger et væld af data på nettet om hvad vi godt kan lide.

Det er de sociale data hvor likes, shares, plusser (og hvad det ellers hedder alt sammen) giver en ide om hvad vi kan lide og hvad vi ikke kan lide.​

sociale signaler

Man kan faktisk sige at der næsten er tale om links 2.0 – i ”gamle dage” linkede man til artiklen fra sin blog hvis man godt kunne lide den.

I dag giver man artiklen et like på Facebook eller deler den på Twitter.

Det vil derfor give rigtig rigtig god mening for Google at inkorporere de her sociale data i algoritmen – når alt kommer til alt ville det jo give god mening hvis det som blev delt på Facebook også blev fundet nemt i Google. nbsp;Og Google prøvede det faktisk med introduktionen af Google+ hvor antallet af +’er havde en direkte indvirkning på søgeresultaterne – noget der fik mange til at anbefale at lave en aktiv Google+-strategi

(det blev næsten pisket op til at hvis ikke du gjorde det kunne du lige så godt lukke biksen). Google+ blev bare aldrig rigtig så stort som håbet var, og nu er det vel egentlig bare et spørgsmål om tid før det lukker. nbsp;En af de gode gange hvor der er dobbeltnote –

Google prøvede nemlig også med deres Authorship hvor tanken var at skribenter algoritmisk kunne blive klassificeret som eksperter i deres niche, og få nemmere ved at rangere.

Lidt ligesom med G+ blev stemningen ”implementer-det-eller-luk”, men ligesom G+ skete der ikke rigtig så meget mere med det.​

​Status på de sociale signaler er lige nu at det ikke har nogen direkte indflydelse på placeringerne i Google.

Det er der to tre grunde til:

  1. For det første er det stadig meget meget nemt at manipulere sociale signaler. Facebooklikes kan man købe for nogle ører per styk, og ligeledes med både followers og shares på Twitter. Hvis altså du ikke sætter dine egne bots op
  2. Google og Facebook er kæmpe konkurrenter inden for mange områder, og det ville være svært at forestille sig at Facebook ville give Google adgang til deres data.
  3. Og så er der min personlige, måske lidt gammel-sure, holdning om at størstedelen af det der bliver delt på Facebook er noget underlødigt pjat, og jeg ville være så trist hvis søgeresultaterne begyndte at blive fyldt med ”Hun fik en frugtkurv men hvad der var i overraskede verden”-resultater, bare fordi sådan en artikel får mange flere likes end den hjemmeside der sælger frugtkurve.​

Det ville være katastrofalt for søgeresultaternes kvalitet hvis sociale signaler havde en direkte effekt på placeringerne.

Click to Tweet

Min personlige overbevisning er at sociale signaler på et eller andet tidspunkt, på en eller anden måde, kommer til at spille en større rolle end det gør i dag

Men Google har stadig ikke knækket nøden.

Det skal nok komme en dag – og så kommer sociale signaler til for alvor at blive det 4. ben. nbsp;Eller 5., hvis brugerinteraktion når at komme først. (giver det her med tal overhovedet ikke mening for dig er det nok fordi du ikke har læst om de 3 faktorer længere oppe). 🙂

Men det betyder ikke at sociale signaler ikke er godt for noget:

Faktisk er der i hvert fald 3 gode grunde til at man bør arbejde med (ægte) sociale signaler.

  1. Sociale signaler giver en god, varieret og naturlig linkprofil. ​ Har du læst linkbuilding-guiden har du også læst om pillow-links. Her er sociale signaler fantastiske.
  2. Sociale signaler er en god måde at interagere med sin brugergruppe på, så selv hvis det er ligegyldigt for SEO er det godt for forretningen.
  3. Sociale signaler kan give ”proof-of-concept” og overbevise potentielle nye kunder – igen noget der ikke gør så meget for SEO men som er vigtigt for den samlede forretning.

Og sidst, men ikke mindst, er der nogen der mener at sociale signaler kan virke som en støddæmper eller et hegn mod eventuelle Googlestraffe.

Altså at algoritmen simpelthen er mere mild mod dig hvis du har sociale signaler til at understøtte din side.

Tankegangen er noget i stil med at Google tænker:

”Hey, vi opdaterer Penguin og man må kun have 3% exatch match ankertekst og du har 4%, så vi burde faktisk straffe dig.

Men vi kan se at du har mange Facebook likes og har mange der skriver om dig på Twitter, så du er nok ikke en ond spammer men en rigtig side der bare har været uheldig med ankerteksterne, så du slipper for denne gang”.

Om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke - det er for svært at teste så jeg har ikke set nogle skudsikre cases.

Men tankegangen er god, så jeg tager den med her på listen alligevel.


3 gode grunde til at arbejde med seo

3 gode grunde til at du skal arbejde med SEO

SEO er det bedste i verdenen, så selvfølgelig skal du arbejde aktivt med søgemaskineoptimering.

Hvis du alligevel skulle være i tvivl får du her lige 3 gode grunde til hvorfor SEO er vigtigt Og jo, der er mange mange flere, men man kan jo ikke side og skrive om grunde hele dagen:

1 - Du skal være tilstede når dine kunder leder efter dig!

I Danmark googler vi, og vi googler meget.

Så hvis ikke du er der når dine kunder søger efter dig, så finder de en anden hjemmeside at besøge.

Du skal som absolut minimum være tilstede når kunderne søger på dit brandnavn (det ved du sikkert også godt, det er derfor du har en hjemmeside og læser denne guide).

Men har du ikke været obs. på din SEO kan du risikere at du ikke engang er der når folk søger på dit navn – og det går jo ikke.

Har du lidt større ambitioner Og medmindre ordrebøgerne bugner og du virkelig ikke kan overskue flere kunder bør du have større ambitioner end at blive fundet af dem der allerede kender dig. skal du også ligge godt placeret i Google når folk søger efter dine produkter.​

2 - SEO giver den bedste ROI!

Der er nogle der siger at SEO er gratis trafik, og det er delvist rigtigt da man jo ikke betaler noget for den enkelte besøgende.

Til gengæld er der udgifter i form af konsulentbistand eller oppertunity costs Jeg er ikke meget for at skrive engelsk når vi har danske ord, men jeg var simpelthen ikke sikker på at nok ville forstå hvad Alternativomkostninger eller offeromkostninger betød. 🙂

Anyways, pointen er at hvis du køber et SEOkursus og bruger 15 timer på at lave din SEO selv kan det godt være det ikke koster dig nogle penge, men de 15 timer kunne du have brugt på noget andet.

Så gratis er det ikke, men det er stadig den markedsføringsform der giver den bedste return on investment.​

roi

Det er samtidig også en markedsføringsform hvor kunderne bliver ved med at komme, også efter du er stoppet med at lave SEO.

I nogle markeder (typisk der hvor der er rigtig mange penge) kræver det en stor indsats måned efter måned hvis man skal blive ved med at være nummer 1.

I andre markeder kan man nyde frugterne af sin engangsindsats mange måneder eller ligefrem år frem (evt. med minimal løbende opdatering).​

3 - Markedet er dit!

SEO udvikler sig hele tiden, og det er et spil hvor den flittige bliver belønnet. Det betyder to ting.​

For det første kan du komme til tops i Google med dit produkt eller din service, hvis bare du vil yde en ekstra indsats og arbejde lidt hårdere end de andre.

De fleste har sprunget over hvor gærdet er lavest, og hvis du undlader at gøre det kan du komme rigtig langt.

Mange har sprunget over hvor gærdet er lavest - så hvis du yder en ekstra indsats kan du komme til tops i Google

Click to Tweet

​For det andet betyder det at de færreste har SEO-optimeret deres side ordentligt.

Der er simpelthen ikke så meget konkurrence på mange ting.

Det er også det gode ved at arbejde med dansk SEO.

Konkurrencen er bare meget mindre end hvis man tager til Tyskland, England eller USA, hvor de er mange flere til at slås om de samme kunder Det betyder så også at du ikke bliver millionær af at ligge nummer et på søgeord der ville gøre dig til millionær i USA.

Til gengæld ville du aldrig have haft skyggen af chance for at komme bare på side 1 i USA – så alt i alt er det nok meget godt.

Så gå i gang med SEO!

I dag. Før dine konkurrenter. Google ligger åben og du har alle muligheder for at lave noget fedt.


Kendte misforståelser om SEO

Man kan ikke have noget så vigtigt og avanceret som SEO uden at der er nogen der får nogle begreber galt i halsen. Og det hjælper selvfølgelig at der er en blanding af dansk og engelsk, at begreber ikke altid betyder det samme på de to sprog, at algoritmen efter alt at dømme er mere avanceret på engelsk, at det der var sandt for to år siden ikke nødvendigvis er sandt i dag, at der ikke er en bog med de officielle svar, at der er meget få testcases (og endnu færre hvor man med sikkerhed kan konkludere noget), at der kommer 200 små googleopdateringer om året og at der er så mange forskellige faktorer der spiller ind på SEO

Derfor vil jeg her prøve at udrede nogle af de mest udbredte misforståelser om SEO.

SEO er død:

seo er ikke død

Gentag efter mig: ”SEO er IKKE død”. Lad os tage den én gang til: ”SEO ER IKKE DØD!”.

Godt. Og husk så det, uanset hvad der ellers bliver skrevet på nettet. Og hvis der er nogen der påstår at nu er SEO død så send dem lige til denne side

SEO udvikler sig. SEO ændrer sig. SEO fornyr sig. Men SEO dør ikke.

Click to Tweet

Selv hvis Google lavede hele side 1 om til reklamer ville der stadig være SEO, for så ville en del folk bare gå til side 2. Og så er der alle de markeder hvor Google ikke vil vise annoncer, f.eks. e-cigaretter, eller der hvor betalte annoncer ikke giver mening, f.eks. informationssøgninger.

Selv hvis Google lukkede og slukkede ville der stadig være SEO.

Så ville en ny søgemaskine komme til som erstatning. Og en ny søgemaskine behøver ikke ”bare” være Bing.

Hvis f.eks. Apple udviklede deres egen søgemaskine til at komplementere Siri og Safari browseren ville den også bruge en algoritme til at vurdere relevante resultater, en algoritme der kan optimeres imod​

SEO er kunsten at placere sig godt i søgemaskinerne. Så længe der er søgemaskiner vil der altid være SEO

Click to Tweet

Links er ligegyldige:

Næste efter SEO er død er dette nok den mest udbredte myte om søgemaskineoptimering.

Men nej, links og linkbuilding er heller ikke død.

Google kan ikke på magisk vis se om dit indhold er bedre end konkurrentens. Nu skal jeg passe på at jeg ikke ender med en alt for lang rambling, men altså, jeg undrer mig over dem der siger den slags, om de overhovedet har tænkt tanken til ende. For tænk hvad det ville betyde.

For det første ville Google skulle kunne læse dansk på en meningsfuld og god måde (hvilket de ikke kan).

For det andet ville de skulle rangere tekster efter… Ja efter hvad? Ordlængde?
Lix-tal?
Søgeordstæthed?
Antal relaterede-ord?
Kvalitet?

Hvis du gav 10 mennesker 10 tekster ville ikke engang de kunne sortere dem på en konsistent og meningsfuld måde. Så hvis du mener at links er døde forventer du at Google skal kunne gøre det?

En maskine. Ikke bare en maskine, men en maskine der ikke engang kan dansk.

Kom nu, ind i kampen, og tænk tankerne til ende før du plaprer løs om at links er døde og det nu kun er det udefinerbare ”kvalitet” som Googles ingienører har formået at putte på en formel og lave om til 0’er 1-taller inde i datamaskinen

Det er sandt at linkbuilding bliver sværere.

Google bliver bedre til at identificere falske links, og du kan ikke som tidligere ranke med 10.000 dårlige links lavet med software.

Men det betyder ikke at linkbuilding er dødt eller at links er ligegyldige. Det betyder bare at de rigtige links er vigtigere end nogensinde før.


SEO er kun for Google:

Der er mange der stiller lighedstegn mellem søgemaskineoptimering og Googleoptimering

Men hvis man skal blive lidt pedantisk så er SEO betegnelsen for generel søgemaskineoptimering, mens Googleoptimering er betegnelsen for søgemaskineoptimering i Googles resultater.

Men da vi i Danmark stort set udelukkende søger på Google er det en ren grammatisk, da dansk søgemaskineoptimering i praksis altid vil være Googleoptimering.


SEO er snyd:

Uha uha, den har jeg efterhånden hørt mange gange.

SEO er noget snyd, og dem der optimerer er nogle banditter der bare prøver at snyde Google, og sikkert også deres kunder.

Sådan er det heldigvis ikke.

Misforståelsen er sikkert opstået fordi man godt KAN manipulere og snyde – hvis man vil. Og det får nogen til at synes at al SEO er snyd. Typisk dem der ikke selv kan forstå det, og synes at Google godt bare kunne vise deres side fordi den er så god.​

Men SEO er ikke snyd. SEO er at hjælpe Google.

SEO er ikke snyd. SEO er at hjælpe Google til at vise de mest relevante resultater for brugerne

Click to Tweet

Googles mål er at vise de mest relevante resultater for brugerne.

Til det bruger Google en algoritme som registrerer over 200 forskellige faktorer.​

SEO er at optimere de faktorer, så Google bedre forstår hvad vores side handler om.

Relevante resultater = Glade brugere = Glad Google

Det er ikke snyd. Det er at hjælpe Google og hjælpe dig selv. Det er ren win-win. Det svarer lidt til at du har en butik og stiller dine varer i butiksvinduet så folk kan se hvad du har inde i butikken.

Du gør det nemt for folk at se hvad du sælger, hvilken gør dem gladere (de behøver ikke gå ind i butikken for at finde ud af hvad du sælger) og giver dig flere kunder.

Alle vinder – bortset fra ham den sure nede på hjørnet der ikke gider lære hvordan man stiller sine varer pænt i vinduet eller betale nogen for at gøre det, men bare gerne vil bevare status quo.​


Man kan ikke manipulere Google:

En anden udbredt misforståelse er at Google nu har nået et niveau hvor søgemaskinen ikke længere kan manipuleres.

At Google simpelthen er blevet så gode at de nu ikke længere kan manipuleres. Igen en misforståelse.

Google er en maskine. En dum maskine endda Maskinen bygger på en algoritme. Algoritmen kan manipuleres.​

Det betyder ikke at det er nemt. Eller at det er besværet værd.

Men det betyder at du KAN autogenerere links og ranke.
At du KAN vise en forskellig side til dine besøgende og til Google.
At du KAN lave volapyktekst og få det på Google.​

Det er ikke noget jeg anbefaler til den normale SEO-mand/SEO-kvinde. Det er svært at manipulere Google, og det bliver hele tiden sværere.

Men det er muligt.


Man skal bare tænke på brugeren:

Endnu en misforståelse som ofte kommer er, at hvis bare man tænker på brugeren så skal resten nok gå.

Google er så klog, den forstår godt hvad man mener, så man skal bare gøre hvad man synes er godt for brugeren og så er alt godt.

Sådan er det ikke. Google er ikke en altvidende omnipotent masterbrain – den er en maskine der følger en algoritme, hverken mere eller mindre.

Så derfor: Du skal tænke på brugeren – men du skal have den grundlæggende SEO i orden.

think about the user

Det betyder f.eks. at det kan være du synes det er smart for brugeren hvis du laver mange korte artikler i stedet for én stor – men det synes Google Panda måske ikke.

Eller du synes måske det er smart at lave én stor side – men Google bliver helt forvirret over at du har 10 emmer på samme side, så den placerer dig ikke på nogle af søgningerne.

Eller du synes måske at flash bare er så lækkert. Googlebot kan bare ikke læse flash, så den er ikke enig.

Måske du synes det er smart man kan sortere dine produkter i webshoppen på en masse måder – det blev bare sat op så det laver duplikeret indhold.

Du vil måske have 5 H1-overskrifter fordi det er det som ser pænest ud – Google vil bare kun have en enkelt.

Sådan kan man blive ved med eksempler på hvordan man, i bedste mening, kan gøre ting som man tænker er godt for brugeren, men som ender med at være dårligt for ens SEO.

Så derfor gentager jeg lige mig selv:

Du skal tænke på brugeren – men du skal have den grundlæggende SEO i orden.​​


Mit webbureau ved godt hvordan SEO fungerer​:

Det her er desværre Og her skal jeg også forsøge at holde det kort, men jeg kan blive så harm over hvordan mange danske webbureauer bare ikke har forstand på noget som helst, selv ikke simple ting.

Det er mig ubegribeligt hvordan man her i 2016 kan drive et webbureau uden at have sat sig ind i og implementeret bare de mest basale ”best practises” inden for SEO.

Én ting er at man i min optik snyder kunden, og det er jo slemt nok i sig selv, (at man stadig kan kigge sig selv i øjnene, det forstår jeg heller ikke), men at man ikke bruger de timer det tager at opdatere ens løsning så den er SEO-venlig forstår jeg simpelthen heller ikke ud for et konkurrencemæssigt parameter.

Det burde jo være en oplagt fordel at levere et produkt der rent faktisk var i orden – og ikke som den historie jeg hørte om et bureau hvor webafdelingen lavede en løsning og SEO-afdelingen bagefter kunne tage 15.000 for en teknisk rapport hvor de fandt alle fejlene de havde lavet lidt længere nede af gangen. Utroligt! en udbredt myte.

Og det er meget forståeligt, for det burde jo være sådan at et webbureau havde styr på i hvert fald det mest basale.

Desværre er der mange bureauer der ikke har så godt styr på tingene.

Som laver tekniske fejl når de laver hjemmesider, eller som giver forkert rådgivning.

Eller som laver linkbuilding som var det 2012.​

Der er derfor en vigtig pointe som du desværre skal huske:​

Du kan ikke være sikker på at dit bureau kan finde ud af SEO – selv ikke hvis de har lavet hundredevis af sider

Click to Tweet

SEO er simpelt:

SEO er simpelt. Det er bare noget med at skrive et par keywords og bum, så ryger man til tops.

Sådan kan man høre folk sige, men det er en udbredt misforståelse.

Der er elementer i SEO der er simple, og hvis du køber et godt SEO-kursus eller downloader en e-bog kan du komme rigtig langt.

Men du bliver altså ikke ekspert, hverken af et online kursus eller et 6-ugers-forløb. Der skal mere til.

SEO er som skak – nemt at lære, svært at mestre.

Click to Tweet

Og der kan være ting hvor man har brug for en ekspert til at se præcis hvor fejlen ligger, eller hvor det giver bedst mening at sætte ind.​

SEO er som skak

Nok om SEO for denne gang

Det var hvad jeg havde om SEO for denne gang.

Er der begreber du synes skal uddybes?

Myter du gerne vil have afkræftet.

Eller vil du bare sige hej? Så skriv en kommentar herunder. 🙂

Giv også gerne SEO guiden her et like og en deling, så bliver jeg så glad.​

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...

About the Author

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding og SEO siden 2009, og hjælper i dag webshops, konsulenter og bureauer med at skaffe bedre placeringer på Google

Leave a Comment:

(1) comment

Martin Møller november 21, 2016

Fed artikel, tak. Der fik jeg lige sat nogle ting på plads ang. content og linkbuilding på plads. Med fedt at blive bekræftet i at linkbuilding er det der fremadrettet fortsat skal styrkes på min side http://www.bryggens-kajakpolo.dk.

No votes yet.
Please wait...

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment:

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk